De persconferentie van Michael O’Leary op Maastricht Aachen Airport ging
precies zoals de topman van Ryanair altijd doet: hij komt binnen en neemt
plaats, laat zich fotograferen terwijl hij gekke bekken trekt en steekt van
wal. Over hoe snel Ryanair groeit op de Nederlandse markt (twintig procent
meer boekingen, dit jaar 2,3 miljoen passagiers), hoeveel goedkoper ze zijn
ten opzichte van de concurrentie en de hoge verwachtingen van de recent
geopende basis op Maastricht Aachen Airport (mogelijk groei naar twee tot
drie vliegtuigen).
Maar de belangrijkste reden van zijn bezoek aan Maastricht Aachen Airport
bleek het besmette blazoen op te poetsen na de ophef die ontstond door twee
recente uitzendingen van het KRO-programma Brandpunt Reporter.
Veiligheid piloten Ryanair
Het beeld dat vier anonieme Ryanair-piloten schetsten van de
veiligheidssituatie bij het bedrijf plaatste de luchtvaartmaatschappij in
een zeer negatief daglicht. Ze zeiden onder meer dat ze onder druk worden
gezet om met zo weinig mogelijk brandstof te vliegen. En pilotenbond VNV zei
bij monde van voorzitter Evert van Zwol dat sprake is van een angstcultuur
onder het vliegerskorps, dat voor zeventig procent uit zzp’ers bestaat. “Ben
je lastig, dan kunnen ze van de ene op de andere dag van je af.”
Maar O’Leary doet alle beschuldigingen af als ‘rubbish’. “Ze hebben geen enkel
bewijs. De gezichten van de piloten in het KRO-programma waren onherkenbaar
omdat ze leugens vertelden. Wij zetten onze piloten niet onder druk om zo
weinig mogelijk brandstof mee te nemen.
Sterker nog: ze mogen weldegelijk extra brandstof meenemen. En is dat het
geval, dan willen wij wel van ze weten wat die reden is. Maar de
eindbeslissing ligt altijd bij de gezagvoerder”, zei O’Leary woensdag op de
drukbezochte persconferentie op Maastricht Aachen Airport. Hij verzekerde
dat als de anonieme piloten uit het KRO-programma zich bekend maken, ze niet
hoeven te vrezen voor hun baan. “Dat kunnen ze zwart op wit krijgen.”
Brandstofverbruik
Hoe zit het dan met de maandelijkse lijst van Ryanair-piloten en de
hoeveelheid brandstof die ze hebben verbruikt, waarover in Brandpunt
Reporter werd gesproken? O’Leary heeft een opvallende verklaring: “Die lijst
dient om ervoor te zorgen dat piloten veilig vliegen, en voldoen aan onze
standard operating procedures (SOP’s). Wat we met die lijst proberen te
voorkomen is dat ze te snel vliegen. Hoe sneller je vliegt, hoe meer
brandstof je verbruikt.
Met name aan het eind van de dag bestaat het gevaar dat piloten met te hoge
snelheid vliegen, met als gevolg gevaarlijke ‘high speed approaches’. Dat is
de reden waarom we het brandstofverbruik monitoren”, zo meldde O’Leary
desgevraagd aan Luchtvaartnieuws.nl
.
Van disciplinaire maatregelen in het geval een piloot veel brandstof heeft
verbruikt is volgens de Ier geen sprake. “Overplaatsing naar een andere
base, het intrekken van vakantiedagen of andere straffen zijn helemaal niet
aan de orde.
De best presterende twintig procent krijgt een brief met als boodschap ‘goed
gedaan, je hebt je aan onze SOP’s gehouden. Ga zo door’. De qua
brandstofverbruik slechtst presterende twintig procent krijgt ook een brief,
met daarin het advies de SOP’s nogmaals door te nemen zodat ze hun vliegtuig
zo veilig en efficiënt mogelijk naar hun bestemming kunnen vliegen. That's
it.”
Meer boekingen Ryanair
Negatieve gevolgen voor boekingen van tickets hebben de uitzendingen van
Brandpunt Reporter volgens O’Leary niet. “Onze sales liggen tien procent
boven het niveau van vorig jaar; wat betreft de Nederlandse markt is er een
plus van twintig procent. Vanwege de onzekere economische tijden boeken
mensen vroeg, zodat ze de goedkoopste tickets kunnen bemachtigen. De
uitzendingen hebben wel onze veiligheidsreputatie geschaad. Maar dat is weer
een ander verhaal.”
Sinds 26 juli 2012, toen drie Ryanair-toestellen noodoproepen deden vanwege
een dreigend brandstoftekort, houdt Ryanair bij hoeveel piloten om welke
reden dan ook extra brandstof meenemen. “Het blijkt dat zestig procent van
onze piloten dat doet. Dat gebeurt vooral in de wintermaanden, wanneer de
weersomstandigheden slecht zijn en de kans op uitwijken groter. Maar we
hebben liever dat vliegers meer brandstof aan boord meenemen, dan dat ze
moeten uitwijken naar een ander vliegveld. Dat is veel kostbaarder.”
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl